Suntem într-o carte
DE MO WILLEMS
DE MO WILLEMS
„Suntem într-o carte!” este o poveste amuzantă și inteligentă, creată de autorul multipremiat Mo Willems, special pentru cei mai mici cititori. Personajele principale – Gerald, un elefant serios și grijuliu, și Porcini (Piggie), o purcelușă jucăușă și plină de energie – descoperă, spre surprinderea lor, că sunt… într-o carte!
Textul scurt și repetitiv este ușor de urmărit chiar și pentru cei mai mici, fiind perfect atât pentru momentele de citit împreună cu părinții, cât și pentru primele încercări de lectură independentă. În plus, lectura sprijină dezvoltarea limbajului, a atenției și a bucuriei de a descoperi povești.
Premii și recunoașteri:
Theodor Seuss Geisel Honor Book – una dintre cele mai prestigioase distincții pentru literatură timpurie în SUA (acordată cărților care sprijină citirea independentă timpurie)
Recomandată de American Library Association drept „carte esențială pentru primele lecturi”
Ce vă recomandăm?
Citiți cartea fără grabă, oprindu-vă din loc în loc pentru a observa reacțiile copilului. Este normal ca cel mic să râdă, să răspundă cu voce tare sau să inventeze replici – toate aceste reacții arată că nu mai este un simplu ascultător, ci un participant activ la poveste.
Cartea este utilă și pentru dezvoltarea limbajului: textul scurt și repetitiv stimulează exprimarea verbală și îi ajută pe copii să folosească propoziții simple, clare și corecte. De asemenea, invitându-l pe copil să „vorbească” cu personajele sau să continue povestea, îl sprijiniți să-și dezvolte imaginația și gândirea narativă.
„Suntem într-o carte!” poate fi un instrument valoros și pentru construirea încrederii în sine. Când copilul vede că personajele „au nevoie” de el pentru ca povestea să continue, începe să înțeleagă că vocea lui contează, că ideile sale sunt importante și că el însuși poate „scrie” povești.
În plus, lectura acestei cărți creează un moment de conectare autentică între copil și părinte Răspunsurile spontane, râsetele și jocul de roluri transformă cititul într-o experiență afectivă valoroasă, care consolidează relația și deschide conversații despre emoții, gânduri și creativitate.
”Cartea vie”
Faceți o „carte vie” în casă: părintele stă cu o carte deschisă (orice carte) și citește în timp ce copilul „joacă” scena ca personaj. La final, copilul spune o propoziție către cititor („Hei, știu că mă privești!”).
Povestea mea spusă de tine
Alegeți un moment simplu din viața copilului – poate fi o plimbare, un joc sau o întâmplare amuzantă. În loc să o povestiți „normal” („Luca a mers în parc și s-a jucat cu mingea”), încercați să o spuneți din perspectiva altcuiva:
„Mama citește despre Luca, care tocmai a salvat o buburuză mică.”
„Buburuza povestește despre băiețelul curajos care a pus-o în siguranță.”
„Cartea spune povestea unui copil care a descoperit o frunză magică.”
Apoi schimbați rolurile: copilul devine autorul și spune povestea despre mama, tata sau chiar despre un obiect („Cartea citește despre mama care a făcut clătite magice!”).
Schimbă povestea
Citiți cartea „Suntem într-o carte!” împreună cu copilul și alegeți un moment interesant – de exemplu, când Gerald sau Porcini descoperă că sunt într-o carte sau când se adresează cititorului. În acel punct, opriți lectura și puneți o întrebare deschisă:
„Ce crezi că ar face Gerald dacă ar putea ieși din carte?”
„Dacă ar merge într-o altă poveste, unde ar ajunge?”
„Cui ar vorbi Porcini dacă cititorul ar adormi?”
Lăsați copilul să-și imagineze continuarea. Nu corectați și nu completați ideile – orice răspuns este „corect” în acest tip de joc.
Colțul poveștilor
Alegeți un spațiu din casă (perne, pături) care devine „colțul călătoriei”. Poate fi un cort făcut din cearșafuri sau pături, cu lumini.
De fiecare dată când intrați acolo, inventați o poveste nouă și imaginați-vă că sunteți ”văzuți” de ceilalți din casă.
Povestea din oglindă
Stați în fața oglinzii și spuneți povestea „din afară”: „Acum citim despre un băiețel/ o fetiță care ascultă o poveste cu mama lui/ei…”. Copilul va înțelege că el însuși poate deveni parte dintr-o narațiune.
Finalul lipsă
Citiți povestea până aproape de final și opriți-vă. Întrebați: „Ce crezi că se întâmplă mai departe?” și creați împreună o continuare. A doua zi, inventați alt final – complet diferit.
Eu sunt personajul
Alegeți împreună cartea „Suntem într-o carte!” sau orice altă poveste preferată și transformați-o într-o aventură nouă în care copilul devine personajul principal. Schimbați numele personajelor sau adăugați-l pe copil în mijlocul acțiunii:
„Gerald și Maria au descoperit că sunt într-o carte și au decis să vorbească cu ceilalți copii cărora li se citește povestea.”
„Porcini și Andrei s-au gândit să iasă din carte și să se joace în parc.”
Puteți rescrie întreaga poveste împreună sau doar inventați un nou capitol în care copilul apare ca personaj activ.
Personajele vorbesc cu mine
Citiți cartea și opriți-vă de fiecare dată când personajele se adresează cititorului („Tu! Da, tu!”). Întrebați copilul: „Ce i-ai răspunde lui Gerald? Ce i-ai spune lui Porcini?”. Apoi inversați rolurile: copilul devine personajul și vorbește cu voi ca și cum ați fi „cititorii”.
Cuvântul magic - Cuvinte care aduc joacă
Alegeți împreună un „cuvânt magic” – poate fi unul amuzant („Hop!”, „Bumbălici!”), un cuvânt inventat („Tralalum!”) sau unul legat de poveste („carte”, „pagina”). Scrieți-l pe o foaie colorată sau pe un bilețel mare și lipiți-l aproape de carte.
Regulile jocului:
De fiecare dată când copilul vede, aude cuvântul magic:
face o acțiune amuzantă (sare, râde, bate din palme, spune „yupi!”)
schimbă vocea (șoptește, țipă vesel, vorbește ca un robot)
inventează o reacție proprie („dansează cu degetele” sau „se transformă într-un personaj”)
Exemplu: „De fiecare dată când apare cuvântul carte, batem din palme de trei ori!”
Varianta animată a cărții