CĂLĂTORIE
DE AARON BECKER
DE AARON BECKER
„Călătorie” este o carte ilustrată fără cuvinte, în care imaginile spun povestea unei fetițe singuratice ce descoperă o cretă roșie magică. Cu ea desenează o ușă pe perete și pășește într-un univers plin de culoare, mister și aventuri neașteptate. Din linii simple iau naștere o barcă, un balon, un covor zburător – obiecte care o poartă prin lumi necunoscute, dar și prin încercări unde are nevoie de curaj și încredere.
Cartea este o invitație la visare și la puterea de a găsi soluții prin imaginație. Fiecare pagină cere copilului să devină co-autor, să pună cuvinte peste imagini, să construiască propria versiune a poveștii.
Premii: Călătorie a fost distinsă cu Caldecott Honor (2014) și a fost inclusă pe multiple liste internaționale de „cele mai bune cărți pentru copii”, fiind considerată o operă de artă vizuală.
Teme: puterea imaginației, creativitatea ca resursă, curajul de a explora necunoscutul, libertatea de a visa, prietenia și descoperirea de sine.
Ce vă recomandăm?
Citiți împreună cartea fără cuvinte și lăsați copilul să povestească imaginile cu propriile cuvinte. Fiecare lectură poate fi diferită și la fel de valoroasă.
Încurajați desenul liber: oferiți copilului o foaie și un creion colorat (poate chiar roșu), întrebându-l ce uși, drumuri sau personaje ar inventa.
Jucați-vă de-a povestitorii: inventați împreună dialogurile dintre personaje sau continuați aventura cu noi capitole.
Explorați împreună lumea reală cu ochii imaginației: la plimbare, întrebați „Dacă aici ar exista o ușă magică, unde ar duce?”.
Construiți o „hartă a viselor”: desenați locurile unde copilul ar vrea să ajungă cu creionul fermecat și lipiți-o pe perete ca sursă de inspirație.
Vorbiți despre emoții: întrebați copilul ce simte fetița în fiecare etapă a poveștii — curaj, frică, bucurie, uimire — și asociați-le cu propriile experiențe.
Desene magice
Oferiți copilului un creion roșu (sau orice culoare preferată).
Rugați-l să deseneze o ușă sau un obiect care „prinde viață”. Povestiți împreună ce se întâmplă după ce trece prin acea ușă.
Harta viselor
Desenați pe o coală mare o hartă imaginară cu locuri magice (păduri, fluvii, castele). Puteți desena împreună cu copilul ( ca și când ați fi ilustratorul poveștii lui).
Copilul decide drumul călătoriei și ce obstacole sau ajutoare apar.
Pot folosi jucării sau pietricele ca personaje care parcurg „călătoria”.
Scop: dezvoltarea logicii și a vocabularului spațial
Ușa imaginară de acasă
Lipiți pe un perete o coală mare roșie ca o „ușă”.
Jucați-vă: „Deschidem ușa și intrăm într-o lume nouă!”. Copilul descrie sau desenează ce vede înăuntru.
Colțul poveștilor
Alegeți un spațiu din casă (perne, pături) care devine „colțul călătoriei”. Poate fi un cort făcut din cearșafuri sau pături, cu lumini.
De fiecare dată când intrați acolo, inventați o poveste nouă.
Povestea cu final fericit
Scop: exprimarea emoțiilor și încurajarea gândirii pozitive
Părintele inventează o situație din carte: „Fetița și-a pierdut barca. Ce poate face acum?”
Copilul propune soluții și finaluri pozitive („Desenează alta”, „Îi vine un prieten în ajutor” etc.).
Apoi, pot juca scena cu plușuri sau cu desene.
Cutia magică a imaginației
Scop: joc simbolic și exprimarea ideilor proprii
Puneți într-o cutie câteva obiecte simple (cheie, șiret, linguriță, hârtie colorată).
Copilul alege 2-3 și inventează o poveste în care acestea devin obiecte magice (cheia deschide un castel plutitor etc.).
Adăugați detalii și continuați povestea împreună cu el.
Varianta video a cărții
Varianta animată a cărții